گزارش دیجیاتو: برنامه های بنیاد ملی بازی های رایانه ای برای سومین جشنواره بازیسازان مستقل ایران

در راستای برنامه های بنیاد ملی بازی های رایانه ای برای ارتقای کیفیت صنعت بازی ایران در سال جاری، صبح امروز نشستی خبری به همراه اهالی رسانه برگزار شد و در مورد برنامه ها و رویکرد سومین دوره جشنواره بازیسازان مستقل ایران بحث و تبادل نظر شد. طی نشست مورد اشاره، حمزه آزاد، موسس و دبیر جشنواره به صورت مختصر توضیحاتی در مورد هدف و رویکرد کلی برگزاری جشنواره، دسته بندی بخش های مورد داوری و کارشناسی، چگونگی پیش برد و تعیین برترین ها، شرکت های سرمایه گذار و سازمان های همکار ارایه داد و در نهایت در مورد جوایز و هدایای در نظر گرفته شده برای آثار برتر سخن گفت.
علاوه بر این آقای قیصری، دبیر امور بین الملل جشنواره درباره دیدگاه و بازخورد بازی های ایرانی در خاور میانه و جهان سخن به میان آورد؛ و در نهایت دکتر جلیلوند، نماینده ستاد زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از تکمیل بخش ویژه زیست فناوری خبر داد. لازم به ذکر است آقای حسن کریمی قدوسی، مدیر عامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای در این نشست شرکت نکرده بودند.
جشنواره بازیسازان مستقل ایران به عنوان کامل ترین رویداد حوزه بازی های ایرانی از بهمن ماه سال 92 با تلاش بخش خصوصی و با هدف کمک به رشد صنعت بازی های رایانه ای مستقل در سراسر ایران آغاز به کار نمود و اختتامیه دوره نخست آن مهر ماه 93 به انجام رسید. دور دوم آن نیز پایان همان سال آغاز شده و در اسفند 94 با حضور بهترین های این حوزه و حمایت سازمان های مرتبط با گیم ایران خاتمه یافت. در این دو دوره جشنواره بیش از 600 اثر ثبت شده است. لازم به ذکر است تا قبل از این اتفاق همه ساله جشنواره ها و مراسم های دیگری در حوزه گیم و بازیسازی دانشجویی برگزار می شد که حال به شکل و شمایلی سازمان یافته تر و منظم در آمده است.

اگر چه بیش از 90 درصد فعالان بازیسازی ایران به نوعی مستقل محسوب می شوند و این جشنواره محلی برای حضور تمامی اهالی این حوزه از تیم های یک یا دو نفره گرفته تا استودیو های خوش نام و نسبتا متمول داخلی محسوب می شود، اما آقای آزاد معتقد است توان مالی صنعت گیم ایران ضعیف بوده و بودجه های بسیار کوچکی در اختیار قرار می گیرد. دبیر کل جشنواره در رابطه با چگونگی و بستر مشارکت فعالان این حوزه تاکید کرد متقاضیان تنها به شرط عدم حضور هیچ پشتیبان و سرمایه گذار مالی و عدم حمایت هیچ ارگان خاصی، حق حضور در جشنواره و ارسال آثار خود را دارند.
بر اساس گفته های حمزه آزاد، در این دوره از جشنواره بازیسازان مستقل ایران، تمرکز اصلی برگزاری روی کیفیت بازی قرار گرفته و تیم داوری بر اساس به روز ترین استاندارد های بین المللی برای کارشناسی خود را انجام می دهند. با این حال در کنار بازی های ویدیویی، پنج بخش مجزای طراحی کاراکتر، بازی نامه، مقالات، نقد بازی و فناوری مورد بررسی قرار خواهد گرفت که هر بخش دارای دبیر کارشناسی مختص به خود خواهد بود. در طی این نشست دبیر جشنواره بار ها تاکید کرد این رویداد خروجی محور خواهد بود و قرار نیست این جشنواره صرفا نمایشی برای فعالیت های حوزه گیم باشد.
با وجود اینکه دوره های قبلی جشنواره بازیسازان از بازخورد های مناسبی برخوردار نبود و خروجی چشم گیر و ماندگاری از آنها دریافت نشد و تقریبا کسی به خاطر ندارد برترین های دوره های قبل در چه وضعیتی به سر می برند، وعده های دبیر جشنواره برای هدفمند کردن بیشتر رویداد های پیش رو و البته تامین تمام و کمال جوایز توسط اسپانسر های شناخته شده، تا حدودی امیدوار کننده به نظر می رسد.

به گفته ی آقای آزاد، شرکت کنندگان این دوره از جشنواره، از امکان بهره وری از صفحه ای اختصاصی در سایت جشنواره برخوردار هستند. سازندگان بازی های مستقل با ورود به پنل اختصاصی خود در وب سایت جشنواره می توانند با درج مشخصات و تصاویر کلی بازی، شناسنامه تولید کننده و (در صورت تمایل) قرار دادن لینک دانلود بازی، به کسب امتیاز و نظرات کارشناسان و مردم (در دو بخش جداگانه) بپردازند. بازدید کنندگان و داوران می توانند نظر و امتیاز خود را در صفحه مذکور وارد نمایند. وی خاطر نشان کرد تیم های بازیساز مستعد حضور در جشنواره می توانند با مراجعه به نشانی igdf.ir از امروز نسبت به ارسال آثار خود اقدام نمایند.
بعد از یک هفته از ثبت آثار در وب سایت جشنواره، بخش نظرات و امتیازات فعال شده و تا آخر آبان ماه ادامه خواهد یافت؛ بازیسازان در این مدت فرصت دارند با به کار گیری نظرات به ارتقای کیفیت محصولات خود پرداخته و اثر خود را به مرحله نهایی برسانند. هفته اول آذر ماه داوری های رسمی آثار انجام شده و اختتامیه جشنواره در روزهای پایانی آذر برگزار خواهد شد.
بنا بر گفته های حمزه آزاد مراسم اختتامیه این جشنواره در طی 3 روز برگزار می شود؛ دو روز اول شامل نشست ها و کارگاه های تخصصی بازیسازی و کسب و کار حوزه گیم بوده و کلیه بازی ها و تیم های مستعد، جذب شتاب دهنده ها شده و مورد حمایت سرمایه گذاران جهت تجاری سازی قرار می گیرند. روز پایانی نیز شامل انتخاب و اعلام برترین ها و اهدای جوایز و هدایای نقدی و غیر نقدی خواهد شد. شایان ذکر است نه فقط آثار برگزیده، بلکه تمامی بازی های مستعد و با کیفیت مورد توجه بنیاد و شتاب دهنده ها قرار گرفته و توسط سرمایه گذاران انتخاب شده مورد مشارکت یا خریداری قرار می گیرند.

آقای آزاد می گوید برای این دوره از جشنواره بازیسازان مستقل ایران، اسپانسر های تخصصی و مرتبط با حوزه گیم انتخاب شده و به یاری آنها نزدیک به یک میلیارد ریال جوایز نقدی و غیر نقدی تدارک دیده شده است. بین 30 الی 40 درصد این جوایز شامل هدایای نقدی بوده (که توسط خود بنیاد ملی تامین گشته) و باقی مانده به خدمات لازم مربوط می شود.
بنا بر اعتقاد بنیاد ملی بازی های رایانه ای و دبیر جشنواره، هدف اصلی این رویداد شارژ مالی بازیسازان نیست، بلکه قصد خدمات رسانی (از جمله فراهم آوری بستر تبلیغات، در اختیار قرار دادن سرور بازی، اینترنت رایگان و کمک های تجاری شرکت های فن آوا و فرداد) دارند. علاوه بر این تیم های برتر در رویداد های آینده گیم ایران، مانند نمایشگاه های اردیبهشت و شهریور سال آینده از غرفه رایگان بهره مند می شوند.
آقای حسین جلیلوند، نماینده زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ادامه این نشست اذعان داشت بخش زیست فناوری تکمیل شده و به عنوان یکی از زیر بخش های جشنواره بازیسازان مستقل به فعالیت خواهد پرداخت. این بخش با سه موضوع ساخت بازی، بازی نامه و ساخت کاراکتر به داوری آثار پرداخته و از تیم ها و سازندگان برگزیده حمایت مالی و معنوی خواهد نمود. وی خاطر نشان کرد مفاهیم مورد نظر این ستاد به مرور زمان تکمیل و تبیین شده و از طریق سایت در خدمت شرکت کنندگان قرار خواهد گرفت.

همچنین همزمان با این جشنواره، سومین دوره مسابقات جهانی دانشجوی بازیساز نیز برگزار می شود. مسابقات جهانی دانشجویی که به بازیسازی 24 ساعته معروف است، برای نخستین بار در دنیا توسط ایران برگزار شد. اولین دوره این مسابقات مهر ماه 92 برگزار و آیین اختتام آن نیز در اسفند همان سال و دومین دوره آن نیز اسفند 94 به پایان رسید. در مجموع دو دوره مسابقات 23 کشور در قالب 250 تیم از سراسر دنیا (بیشترین مشارکت در اختیار ایران، آمریکا و هند بود) شرکت نمودند که به ساخت بیش از 120 بازی با موضوعیت اتحاد، صلح و دوستی جهانی گردید.
متاسفانه صنعت گیمینگ ایران در حال حاضر جایگاه درخشانی در جهان نداشته و تلاش های بنیاد ملی بازی های رایانه ای تا کنون بازدهی کافی و مورد انتظاری نداشته است. منتها با برنامه ریزی صحیح و سیاست های جدید این سازمان و همکاری ستاد های دیگر مسیر امیدوار کننده تری از قبل پیش روی فعالان این حوزه قرار گرفته است.
البته در حقیقت در سال های اخیر، وعده های زیادی به بازیسازان و مخاطبین ایرانی داده شده که مقدار ناچیزی از آنها به واقعیت تبدیل شد. حال باید دید برگزاری و صرف هزینه های انگیزشی در چنین جشنواره های چه تاثیری روی روحیه ملی و کیفیت تیم های سازنده بازی های مستقل خواهد گذاشت و آیا بنیاد ملی بازی های رایانه ای در مسیر برنامه های جدید مدون خود صحیح گام بر خواهد داشت یا خیر.
The post گزارش دیجیاتو: برنامه های بنیاد ملی بازی های رایانه ای برای سومین جشنواره بازیسازان مستقل ایران appeared first on دیجیاتو .

پر بازدید ترین های 24 ساعت گذشته

به اين سايت
امتياز دهيد: